Inname handleiding

Inname handleiding

Inname Handleiding voor “Einde looptijd” voertuigen

Deze handleiding is opgesteld om duidelijkheid te verschaffen over de staat waarin een “einde looptijd” voertuig dient te worden ingeleverd. Tevens wordt beschreven op welke wijze het voertuig beoordeelt wordt bij de vaststelling van schades.

Voorinspectie

Voordat het voertuig wordt ingeleverd en de inspectie plaatsvindt, verdient het de aanbeveling dat u zelf, stapsgewijs, een voorinspectie verricht. Deze voorinspectie heeft als doel:

Stap 1: Een duidelijk beeld te vormen van de algehele staat van het voertuig.

Stap 2:
Het constateren van eventuele beschadigingen aan het interieur van het voertuig.

Stap 3:
Het constateren van eventuele beschadigingen aan het exterieur van het voertuig.

Stap 4: Het controleren van de aanwezigheid en de staat van de accessoires.

Hieronder worden de algemene aandachtspunten en richtlijnen vermeld, welke tijdens de inname-inspectie worden gehanteerd.

Algemene inspectie van het voertuig

Het interieur van het voertuig

  • Het noteren van de kilometerstand
  • Het controleren van de bekleding ( vloer, hemel, stoelen en bekleding)
  • Het controleren van dashboard, stuur en middenconsole ( boorgaten bevestiging carkit)
  • Het controleren op de aanwezigheid en staat van audioapparatuur (indien behorend tot de standaarduitrusting, dan wel ten tijde van ingebruikname aanwezig)
  • Het controleren op de aanwezigheid van het onderhoudsboekje, het instructieboekje en overige bij de auto behorende documenten
  • Het controleren op de aanwezigheid van reservewiel en boordgereedschap
  • Het controleren op de aanwezigheid van accessoires welke in contract zijn opgenomen zoals bv. GPS systeem; hoofdsteunen; GSM voorbereiding/carkit; fietsendrager; dakkoffer; rolhoes; extra stoelen

Het exterieur van het voertuig

  • Het controleren van lichtunits en reflectoren
  • Het controleren van bumpers en ( onder- ) spoilers
  • Het controleren van de kentekenplaten
  • Het controleren van de ruiten en de ruitenwissers
  • Het controleren van de grille en motorkap
  • Het controleren van het dak ( en eventueel dakrails en / of dakdragers)
  • Het controleren van de achterklep of achterdeuren
  • Het controleren op de aanwezigheid van model en/of type aanduidingen
  • Het controleren van de portieren, dorpels en de voor- en achterschermen (inclusief stootlijsten)
  • Het controleren van de buitenspiegels en de antenne

De banden en velgen van het voertuig

  • Het controleren van de banden (gelijke banden per as, winterbanden, profiel)
  • Het controleren van de velgen of wieldoppen

Overige zaken

  • Alle antidiefstal systeemsleutels/ kastjes, eventuele moedersleutel en/of reservesleutel(s) dienen gelijktijdig met de inlevering van de auto te worden aangeleverd. (alleen indien dit is overeengekomen)
  • Het originele kentekenbewijs dient bij het voertuig aanwezig te zijn. (alleen indien dit is overeengekomen)
  • De buitenzijde van de auto dient te zijn ontdaan van vuil en modder.
    Het interieur dient te zijn ontdaan van vuil en zwerfafval.
  • In het geval van niet goed functioneren van bepaalde onderdelen of accessoires, verdient het de aanbeveling dit apart te vermelden bij inlevering.

 

 

Carrosserie

  • Acceptabel zijn lakbeschadigingen die op duidelijke “gebruikschade” plaats zitten. (zoals b.v. portierhandgrepen, de achterklep rond het slot en de tankklep)

inname_01

  • Deukjes welke niet groter dan 30 millimeter in diameter zijn, en waarbij geen spuitwerk noodzakelijk is (maximaal één deukje per deel!)

inname_02

  • Lichte krassen welke niet door de bovenste laklaag heen zijn gedrongen.

inname_03

  • Plekken van vogelpoep of andere inwerking van zuren die niet door de bovenste laklaag zijn heengedrongen. Indien de zuurinwerking wel door de bovenste laklaag is heengedrongen is dit niet acceptabel

inname_04

  • 1 kras per voertuig die door de laklaag heen is, echter niet langer dan 40 millimeter.

inname_05

  • Steenslag, voor zover minder dan ¼ deel van de motorkap/front.

inname_06

  • Overige voorbeelden van schade.

inname_07

Bumpers & stootlijsten

  • Lichte krassen welke niet door de bovenste laklaag heen zijn gedrongen.

inname_09

  • Acceptabel zijn kleine inkepingen en schaafplekken op rubber stootstrips, mits deze geen afbreuk doen aan de uitstraling van de auto.

inname_10

  • Kleine deukjes in de kentekenplaat.

inname_11
inname_12

  • Scheur in bumper of spoiler.

inname_13

Velgen, wieldoppen en banden

  • Acceptabel is schade aan lichtmetalen velgen, indien de schade niet groter is dan 60 millimeter.

inname_14

  • Acceptabel is schade aan wieldoppen, indien de schade niet groter is dan 60 millimeter.

inname_15

  • Schade aan banden(inclusief reservewiel).

inname_16

Buitenspiegels

inname_17inname_18

Glas en verlichting

inname_19

  • Barsten of gaten in het glas of plastic van lampen of reflectoren:

inname_20

Interieur

Als acceptabel kan worden beschouwd normale vervuiling van bekleding en vloerbedekking, welke goed en eenvoudig binnen maximaal 30 minuten gereinigd kan worden.

Als acceptabel kan voorts worden beschouwd:

  • Lichte beschadigingen (schaafplekken) in de bagageruimte.
  • Hoedenplank of rolhoes met geringe gebruikssporten.
  • Beschadigingen in de laadruimte, mits(kunstof-) panelen niet gescheurd of afgebroken zijn(uitsluitend bij bedrijfswagens).

Niet acceptabel zijn:

  • Blijvende vlekken of verkleuringen welke niet door reiniging kunnen worden weggewerkt.

inname_24
inname_21

  • Scheuren / deuken en brandgaten in de bekleding en / of (kunstof-)interieurdelen.

inname_22inname_23

 

  • citroen
  • peugeot
  • avis
  • budget
  • leasevisie
  • hertz
  • cotw
  • Autoplanning
  • arp
  • anwb
  • acm
  • hoegh